Passend onderwijs
Met passend onderwijs wil de overheid o.a. bereiken dat:
- alle kinderen een plek krijgen die past bij de onderwijsondersteuningsbehoefte;
- een kind naar een gewone school gaat als dat kan;
- een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
- scholen de mogelijkheden hebben voor onderwijsondersteuning op maat;
- de kwaliteiten en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;
- kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten, omdat er geen passende plek is om onderwijs te volgen.
Zorgplicht
Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind dat extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft, altijd een passende plek krijgt. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. Dit geldt voor kinderen die op school zitten en kinderen die worden aangemeld. De school zoekt in overleg met de ouders een passende plek. Dit kan zijn:
- de eigen school;
- een andere gewone school als de school van keuze de benodigde hulp niet kan bieden;
- een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs
Handelingsgericht werken (HGW)
We werken bij ons op school Handelingsgericht (HGW). We kijken bij elk kind wat het nodig heeft om te kunnen leren rekenen, spellen en lezen. Hierbij kijken leerkrachten en de intern begeleiders naar de toetsgegevens, we hebben gesprekken met de kinderen en ook met de ouders. We bespreken wat uw kind nodig heeft om verder te komen in zijn ontwikkeling.We verdelen de kinderen globaal in drie groepen:
- Basisgroep: kinderen die met een goede uitleg aan de slag kunnen.
- Instructiegroep: kinderen die een herhaalde of andere uitleg nodig hebben, eventueel met aanvullend hulpmateriaal.
- Plusgroep: kinderen die met een minimale uitleg zelfstandig aan de slag kunnen, met daarbij extra uitdagend materiaal.

Loketaanmelding
Als uw kind meer ondersteuning nodig heeft dan de school kan bieden, is er een mogelijkheid dat de school ondersteuning (arrangement) aanvraagt bij het Samenwerkingsverband.
De Intern Begeleider, ouders en leerkracht kijkt samen met de begeleider Passend Onderwijs van het Samenwerkingsverband welke hulp nodig is en geboden kan worden.
De Begeleider Passend Onderwijs die aan onze school verbonden is, heet Corine Valk.
De intern begeleider en de leerkracht vullen de aanvraag in, met daarin alle informatie die nodig is, zoals: wat gaat er goed, wat gaat er minder goed, hoe zijn de faciliteiten van de school, wat zijn de toetsresultaten, wat is het advies van de Begeleider Passend Onderwijs etc. Dit wordt beschreven in een OnderwijsPerspectiefPlan (OPP).
Deze informatie gaat via een digitaal systeem naar het Loket. In dit Loket zijn vier mensen vertegenwoordigd, die uiteindelijk een beslissing nemen.
Een arrangement kan bestaan uit:
- Ondersteuning van een Begeleider Passend Onderwijs. Zij coacht leerkrachten om uw kind de beste ondersteuning te kunnen bieden.
- Externe expertise van een kindercoach, orthopedagoog etc.
- Ondersteuning van de Intern Begeleider.
- Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor het Speciaal Onderwijs (SO) of het Speciaal Basisonderwijs (SBO).
Het arrangement kan aangeboden worden op individueel, groeps- of schoolniveau.
Extra leestijd buiten de klas
Als bij uw kind het lezen niet goed op gang komt in groep 3, dan bieden we extra lees/oefentijd aan. Dit overlegt de leerkracht met de intern begeleider. De leesbegeleiding in groep 3 t/m 7 wordt gegeven door meester Rob. Hij leest met een klein groepje buiten de klas.Protocol dyslexie
Wij krijgen regelmatig vragen over hoe het zit met de aanvraag voor een dyslexie-onderzoek. Voor het aanvragen van een vergoed onderzoek via ons Samenwerkingsverband moeten wij ons houden aan landelijk afgesproken normen. Deze zijn als volgt: Een leerling kan worden aangemeld als de scores op de drie laatste hoofdmetingen zijn: Lezen (DMT): 3 x E-score (dit is een lage V score) of Spelling: 3 x E-score PLUS 3 x D of E score voor Lezen (DMT) Daarnaast is het belangrijk dat aantoonbaar intensief geoefend is. Hiervoor krijgt uw kind leeshuiswerk mee.