Rots & water

Op onze school wordt de methode Rots & Water gebruikt voor de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Rots en water is een weerbaarheidstraining waar je leert voor jezelf op te komen, soms even te ‘laten’ en hoe je in verschillende situaties het beste kunt reageren.
Het is niet altijd makkelijk om je eigen grenzen aan te geven en die van anderen te respecteren.

Doel van het Rots & Water programma is het vergroten van de communicatie- en sociale vaardigheden en welzijn bij kinderen en jongeren en het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meeloopgedrag.

De Rots en water-training leert je soms sterk te zijn als een rots en soms zacht en vriendelijk als water. Als je beide vormen goed onder de knie hebt, kun je zelf goed bepalen hoe je op een effectieve manier voor jezelf op kan komen.

Rots & water is een psychofysieke methode. Dit betekent dat op een actieve manier positieve sociale vaardigheden worden aangeleerd. De lessen worden daarom gegeven in de gymzaal of het speellokaal.
Spel en fysieke oefeningen worden voortdurend afgewisseld door momenten van zelfreflectie, kringgesprek en soms gecomplementeerd door het maken van verwerkingsopdrachten.

Deze training wordt gegeven aan alle groepen van onze school. Alle personeelsleden zijn gecertificeerd om deze training te mogen geven.