ICT in ons onderwijs
Wij willen onze kinderen goed voorbereiden op een maatschappij waarbij ICT een steeds grotere rol zal gaan spelen. Zij zullen zelfstandig moeten kunnen werken met deze moderne technologieën. Daarom willen we de leerlingen leren omgaan met internet, email, gangbare office-applicaties en sociale media.
We hebben op school een netwerk waarop de computers uit alle klassen en leerpleinen zijn aangesloten. De smartborden die we gebruiken in de groepen 1 t/m 8 dragen bij aan een rijke (digitale) leeromgeving. Onze ICT-middelen helpen ons bij de realisatie van adaptief onderwijs. De methode-gebonden software van de reken- en taalmethode wordt structureel gebruikt om te differentiëren en te automatiseren. Daarnaast is er extra ondersteuning mogelijk d.m.v. speciale RT-software, zoals Muiswerk. We hebben de beschikking over 4 laptopkarren en een ipadkar. Iedere laptopkar is gevuld met 32 notebooks of ipads.
Hoe wordt ICT in de verschillende groepen ingezet? Groep 1 en 2: De leerlingen maken gebruik van de iPad. Hierop staan apps die bijdragen in de ontwikkeling van de kinderen. Groep 3 |
![]() |
Groep 4
De leerlingen maken gebruik van een laptop. De oefensoftware van de rekenmethode Alles Telt, de taal-spellingmethode Taalverhaal en Muiswerk wordt structureel ingezet.
De leerlingen kunnen thuis ook met de software van Muiswerk aan de slag.
Groep 5 t/ 8
De leerlingen maken gebruik van een laptop. De oefensoftware van de rekenmethode Alles Telt, de taal-spellingmethode Taalverhaal en Muiswerk wordt structureel ingezet. De leerlingen kunnen thuis ook met de software van Muiswerk aan de slag. Daarnaast verwerken zij de taal- en spellingles op de laptop. Let op: Bepaalde onderdelen van de taal- en spellingles worden bewust op papier gedaan of op papier herhaald.
Typetuin in groep 6
Schrijven of typen op de Julianaschool?
Schrijven heeft een grote invloed op het leren. Wat je schrijft, onthoud je beter. Dat is wetenschappelijk bewezen. En het blijft handig om ouderwets notities te kunnen maken.Daarnaast maken kinderen steeds eerder gebruik van tablets, pc’s en smartphones. Rekensoftware, opstel schrijven, berichten sturen. Blind kunnen typen speelt op steeds jongere leeftijd een belangrijke rol. Kinderen die dát kunnen, hebben een voorsprong op hun klasgenoten. Zij kunnen zich veel beter concentreren en behalen daardoor hogere resultaten. Wij bieden daarom in groep 6 de typecursus van Typetuin aan onder schooltijd.